Blog Layout

Thuiswerken tips

Arjan Molenaar • aug. 31, 2021
Na de versoepelingen van deze zomer zijn veel medewerkers weer minder aan het thuiswerken en gaat men weer vaker naar kantoor. Maar net zoveel medewerkers werken nog (deels) thuis. Dan ontstaat de vraag natuurlijk wat dit allemaal gaat betekenen voor bedrijven, haar medewerkers en de klanten. En helemaal in combinatie voor functies waar thuiswerken geen optie is. 

Vanuit verschillende klanten hoor ik wisselende geluiden, variërend van meer efficiënt in sommige situaties naar minder productief als team of bedrijf.

3 tips voor thuiswerken

Hieronder worden 3 tips gegeven om aan de slag te gaan met de productiviteit in jouw team of bedrijf.

Thuiswerk tip 1: Balans opmaken

Wanneer medewerkers of hele teams (deels) thuiswerken is dit het moment om eens de balans op te maken en met elkaar in gesprek te gaan hierover. Ook kan dit het moment zijn om te werken aan oude patronen en gewoontes. Of stil te staan bij nieuwe patronen die de afgelopen periode zijn ontstaan. Hou vast wat er goed heeft gewerkt maar bespreek ook zaken die tot minder productiviteit hebben geleid. En dat kan heel simpel door bijvoorbeeld een enquête uit te zetten via mail of andere toepassingen als bijvoorbeeld LimeSurvey.

Hoe uitgebreid je dit ook maakt, stel in ieder geval de vragen:


·        Wat ging er goed?

·        Wat kan of moet er beter?

·        Hoe vaak kwam iets voor? Het heeft nl. weinig zin om iets te verbeteren wat incidenteel voorkwam. 

"Ga gezamenlijk op zoek naar wat wel kan werken in plaats
van alleen te focussen op de standpunten."

Thuiswerk tip 2: Teamafspraken maken of vernieuwen

Waar teams samenwerken is het altijd verstandig om teamafspraken met elkaar te maken. Waar veel teams vertrouwen op ongeschreven regels is het juist in deze coronatijd belangrijk om teamafspraken te maken of te vernieuwen. Met name in teams waar tegenstellingen zijn ontstaan. Medewerkers die strikt alle regels opvolgen en degene die dat wat minder doen. Of wanneer het gaat om wel of niet vaccineren. Dergelijke tegenstellingen zorgen voor onderlinge irritaties en escalaties wanneer niet tijdig wordt geacteerd. Maak dergelijke zaken dan ook tijdig bespreekbaar. Ga met elkaar in gesprek én ga gezamenlijk op zoek naar wat wel kan werken in plaats van alleen te focussen op de standpunten. 

Thuiswerk tip 3: Wie werkt wanneer thuis?

Als bedrijf kom je bij thuiswerken voor een uitdaging te staan om te bepalen wie wanneer thuis mag werken. En welke werktijden daarbij gelden. Een oplossing hiervoor is om een bedrijfs- of teamagenda te maken. Dit is een agenda waarbij je als team of bedrijf met elkaar afspraken maakt over thuiswerken. Maar wat is er nu leidend bij het maken van zo’n agenda; persoonlijke voorkeuren, productiviteit of de klant? Ik ben van mening dat je altijd moet beginnen met de klant. Wat is nu exact de klantvraag en hoe kun je daar het beste aan voldoen? 1 ding is zeker, zomaar loslaten is geen optie. Bespreek ik dit met het team en maak transparant wat je hierbij afspreekt. En hoe je omgaat bij wijzigingen of tijdelijke afwijkingen van deze afspraken.

thuiswerken corona

Effectief thuiswerken: het gesprek en vertrouwen staan centraal

Bij alle drie de tips staan het gesprek en het vertrouwen binnen het team centraal. Wij zijn van mening dat het hier moet beginnen als fundament van het functioneren van het team. 


In het volgende artikel van TeamFit gaan we verder in op het onderwerp productiviteit in teams. 

Vragen?

Heeft u vragen na het lezen van het blog?

Neem dan contact met ons op via onderstaande knop.

Contact opnemen →
Share by: